Saturday, March 22, 2014

redha

ASSALAMUALAIKUM

last night I was so curious about one thing, LOVE.

I love my mom so much that I cant describe how I feel.

I miss her everyday, like every single day.

semalam I was cried hard sebab terlalu rindu kan dia.

I miss her bedak smell, I miss her smile, every thing about her.

sampaikan diri ini berdoa, 

jika sampai satu hari, hari di mana akan ku luka kan hati ibu ku, ku mohon Allah tarik nyawa ku sebelum itu.

I can say every stage of my life mesti mak paling penting. mesti consult dengan mak.dan mak mesti nasihat buat apa-apa dahulu kan Allah.

the best advice I ever have from her, only from her.

orang cakap, bila kawan baik, die akan nangis bila kawan baik sedih.

one day, my mother told me a thing take make her felt so sad, her tears make me double sad.

and result nya, mak aku cemas sebab aku nangis lagi kuat dari dia. hihi

I dont know if I ever do something that make my mum mad at me. Nauzubillah.

before this aku selalu fikir, why I come here? I dont feel happy living alone. I hate to go out. I hate people dont understand what I talk. 

then, I remember, my mom told me, once ayu redha dengan setiap kejadian, ayu akan rasa manisnya hikmah Allah beri.

and lately, I feel the change.

I am happy to see things around my neighborhood, I love the rain smell here, I love how they help me because I am foreigner..I love the flowers

and yet..

I will put more on the things that I should put in my 'redha list'

yes, you are correct mom. you are always. semoga kita akan bahagia di dunia dan jannah Allah ye mi..


 I love you




Monday, March 17, 2014

palsapah

ASSALAMUALAIKUM 

aku tengah tunggu ayam paprik a.k.a ayam masak merah aku tu masak ni.

hari ni mengidam ayam masak merah ngkoo. tapi hasilnya jadi ayam paprik.

aku mmg magis sket kalau bab2 memasak.

ritu nak buat gulai turned out jadi kari. nasib bek la laki aku tengah mengidam kari mase tu.kihkih

motip mengidam diaaa? haha.

aku ni malas nak bukak facebook ni.

aku penat tengok orang Malaysia bertelagah.

kenapa yek nak gaduh sangat.

sume rasa nak bijak je.

tak paham.

pakar-pakar dari negara kita masih kurang. tapi yang tunjuk pakar tu ramai.

semoga Malaysia akan terus berkembang dari segi ilmu, ekonomi dan sebagainya.

orang cakap jangan fikir benda kita tak mau. patut nya kita elak2 la maki hamun tu kan. hmm.

semoga aku dapat bantu didik anak bangsa aku kelak, Insya Allah dan diberi Allah ilmu Nya untuk membangunkan negara kita..



Saturday, March 15, 2014

Ngeri

ASSALAMUALAIKUM

ha tgh2 bulan ni, emoo datang lagi. bukan tora je datang. emo pun sekali.

tetibe feeling kan. rasa macam kalau la aku tak sambung phd.

mesti masa ni aku tengah bergolek ceria dengan kucing-kucing, baby kucing dan segala keturunan kucing yang aku bela tu.

semalam dan meraung dah. ape lagi, daus the suparman pun pujuk la binik die ni.

dah la laki tak reti pujuk kan, kau cari pasal nak sedih bagai.

haiissh.

tapi inilah, ada ups and downs la kan. tak sokmo nak up je life ni.

ekcelli perasaan pelik ni datang sekali sekala. padahal takde ape pun ngan my study.

pastu kan dengar pasal ada orang wat phd sampai mati sebb tension.

oh tak maaauuu tak mauuuu.

nauzubillah.

mintak2 la cepat abis phd ni. nak duk Malaysia diam2 ngan family.

heaven.

wish list baru: ABIS PHD ASAP!!

ASAP tau ayuuu!!

Tuesday, March 11, 2014

parents

ASSALAMUALAIKUM

tadi mak aku call.

sebab aku call due tige kali tak berangkat. siram bunga kot.

tapi mak aku jenis hari-hari akan call. ye la pakai viber. free je kan.

memula aritu siap aku lukih atas kertas putih gambo enset ngan lambang viber.

lama-lama mak aku pandai sendirik. kikiki. comel sangat mak aku ni.

kalau mak aku call, mesti ada suara back ground kat belakang.

suara abah lettew. abah nak sembang jugak, tapi yelah abah tak sihat sangat lagi tangan dia.

aritu balik, aku syukur jugak sebab aku masih rasa aku seorang anak yang diperlukan parents.

aku still basuh berak abah. sampai abah cakap, nak ayu basuhkan.

aku rasa bangga :)

mi.. abah.. semoga ayu abis cepat phd.. untuk mi abah happy...

masa balik aritu, aku selalu tidur dengan mi dengan abah.. abah duk atas katil.. aku dengan mi tidur asing..

bila nak tidur aku tengok je uban ke dua-dua mereka..

Ya Allah, tolong lah aku untuk gembirakan mereka.. amin..

dan bila aku nak balik lagi, subuh tu, abah nangis-nangis.

mungkin dah tak ada orang dia nak kacau.

bila abah duk congok2, anak-anak kucing aku masuk.. gigit kaki abah..

terjerit-jerit dia. geli kot.

hehe, happy betul bila tengok parents aku happy.

aku betul-betul sayang diorang :)

Monday, March 10, 2014

MH370, pray for them

ASSALAMUALAIKUM

sebagai rakyat Malaysia, I am so sad for what had happened to MH370.

my flight was yesterday to Bangkok.cuak.atas flight pun orang discuss pasal ni. 

malam sebelum tu asyik tido tejaga tido tejaga je

bukak fb, mengharap dah jumpa.

tapi belum..

jom baca yasin dan solat hajat untuk mereka, semoga Allah membantu mempermudahkan urusan SAR.

aminn aminn.

Friday, March 7, 2014

sayu

ASSALAMUALAIKUM

malam ni adalah malam last aku di Terengganu. oh my ganu.

sedih tak nak tinggal umah? nak mati tanya soalan cenggitu? op kos la sedih.

kat umah ada mak, kalau daus tak ade. kenangan tu ada. huhu.

kalau gi umah mak mertua pun sedih, petang tadi pegi sorang. sebab tau umah daus tu kesayangan dia.

jadi hiba je T.T, tambah pulak tokki daus bgenang2 air mata bila aku cakap nak gi Bangkok lagi ni :'(

bye-bye sume orang di sini.

best gile balik kampong.

tapi tanggungjawab kena laksanakan. aku pasti, mi ngan abah will be the happiest parents in the world sebaik saja aku dapat tamatkan PhD.

oh tak lupa, daus jugak, will be the happiest husband, tak mudah kot nak bagi isteri kecik yang super menggelabah ni harung hidup sorang diri di negara orang sane.

semoga kepulangan aku ke Thailand kali ni akan memberi pulangan lebih baik. 

aku tak dapat janjikan apa-apa dalam hidup ni, tapi cukup manis kalau kita niat nak wat mak ayah kita gembira. Insya Allah dapat pulangan yang manis jugak.

p/s: boring dah baca pasal hanez suraya. huhu




Monday, March 3, 2014

anak

ASSALAMUALAIKUM

dah lama tak berkuntum di blog sendiri kann. :P balik kg kannn.

pastu kerja melambai-lambai dari jauh. hihik.

ekcelli kan, kalau ikut hati ni, best nya kalau daus tinggal skali di bangkok sana.

yela, aku sorang-sorang je. nak kata bosan sgt tu ada keje, tp kalo ade somi di sisi lain sikit la.

tapi nak buat cemane tuntutan keje daus di Labuan kan. I have to be patient.

ok dah setengah tahun ko kami kaweng.

pffftt stakat ni bole dikira dgn jari orang yang btanya aku dah ade isi ke belum.

read: dah ada anak ke belum.

maybe org x berani tanya sebab aku ngan daus long distance so possibility nak dpt anak tu rendah la jgk.

actually aku still pgg pada konsep, ade rezeki ada, tak ada rezeki, still hidup bawak diri, kasik cantik mane yg tak cantik, kasik purrfect dulu mne2 yg kurang.

tapi..

jauh di sudut hati aku, aku pun menitik air liur nak baby. nak2 kalau tgok org bru kawen pregnant.

bukan jeles, jangan salah faham tapi it's a miracle kan.

lgipun my mum nasihat, aku duk jauh dari family and tgh belajar, agak sukar la kalau pregnant sorang2.

tapi keinginan tu ada. daus pun faham aku. dia x tekan sgt psl anak. dia cuma nak aku abis phd je. Alhamdulilah la kan.

kdg2 dia buat lawak cakap prangai aku macam baby2 je, so ckup la sorang baby dulu die cakap.

eh perli aku la tu. die kalo ayat x makan dalam x sah.hihihiih.

itulah, aku arap aku abis cpt phd or lab work.

aku pun tringin nak macam org lain. nak ada anak, nak stay dengan husband.

semoga Allah dengar doa aku ni. aminnn.

k la, till then, next week nk blik bangkok dah.

bye-bye!